L jak leczenie

W ostatnim wpisie Alfabetu Dobrego Życia wspominaliśmy o podstawach efektywnej komunikacji. Dziś czas na kolejną porcje wiadomości: L jak Leczenie.


Słysząc diagnozę, której następstwem jest długotrwałe leczenie o różnym rokowaniu, rozpoczyna się kolejny wymagający etap na drodze ku zdrowiu. Niepewność co do rodzaju choroby ustępuje lękowi związanym wyborem leczenia i czekającymi nas procedurami medycznymi.


Co zrobić by dokonać najwłaściwszego wyboru? Jak sprawnie przejść okres długiego leczenia? Poniżej znajdziecie kilka tropów.


Data: 10.05.21

Decyzja o rodzaju leczenia


Wybierając ścieżkę leczenia zbierz jak najwięcej przydatnych informacji. Zrób listę pytań do Twojego lekarza prowadzącego, tak aby móc poznać szczegółowo korzyści i zagrożenia.

Jeśli potrzebujesz, skonsultuj swoje wyniki z innym specjalistą. Pamiętaj, że na tym etapie niezwykle istotna jest wiedza, ale także Twoje przekonanie o sensie podejmowanej terapii. Buduj więc zaufanie zarówno do lekarza jak i swojego wyboru, będzie ono przydatne w trakcie trwania leczenia.


Jeśli zastanawiasz się nad wprowadzeniem uzupełniających metod leczenia, zbierz odpowiednią wiedzę i skonsultuj ją z osobą prowadzącą tak, aby ścieżki leczenia nie wykluczały się wzajemnie.


Jeśli chcesz zrezygnować z leczenia: zrób sobie rachunek strat i korzyści wynikających z niepodjęcia działania. Masz prawo do tego, ale ważne jest, aby ta decyzja była w pełni świadoma i racjonalnie przemyślana. Podsumowując, najważniejsze w wyborze ścieżki leczenia są:

a) zebranie informacji,

b) rachunek zysków i strat,

c) wewnętrzne zaufanie do swojego wyboru.

Zmiana


Rozpoczynając leczenie wchodzimy w nowy często nieznany świat. W tym czasie niezbędne jest przedefiniowanie swojego dotychczasowego życia pod kątem utrzymania aktywności, tempa życia, ale również swoich potrzeb. Wejście na ścieżkę leczenia to dobry moment, aby ustalić z najbliższymi jakie masz teraz ograniczenia i w czym potrzebujesz pomocy.


Pamiętaj o jasnej komunikacji, jest ona tu szczególnie ważna, gdyż Twoi najbliżsi mogą różnie reagować na zmiany. Dla przykładu:- niektórzy w zmianie upatrują szansy na duży krok do przodu (wtedy ona motywuje do działania),


- inni zdają się udawać, że tej zmiany nie ma (wtedy zachowują się „po staremu”, lub są przekonani, że obecna sytuacja nic nie zmienia),

- jeszcze innych zmiana paraliżuje i potrzebują dłuższego czasu, aby znów podjąć działanie (wtedy załamują ręce w geście bezradności lub są źli, że trzeba coś zmienić).


Zmiany są nieuchronne, nie da się przed nimi obronić, im szybciej się to zaakceptuje tym lepiej!


Jeśli masz małe dzieci, zadbaj o jasną komunikację zmiany np. teraz w nocy będzie utulał ciebie Tata, bo Mama odpoczywa i nabiera sił.

Ciało i Umysł


Pamiętaj, że w czasie leczenia najważniejsza jest Twoja regeneracja. Organizm będzie potrzebował Twojego wsparcia zarówno ze strony fizycznej jak i psychicznej!

Oczekiwania


Ból i cierpienie mają dwa oblicza:– ból fizyczny występuje wtedy, gdy czujemy bodziec bólowy, zazwyczaj trwa on od kilku sekund do kilku minut,- ból mentalny powstaje na skutek tego co myślimy o bólu fizycznym, lub naszych niespełnionych oczekiwań. Potrafimy potęgować ból fizyczny, myśląc „ile jeszcze to potrwa”, „już dłużej nie wytrzymam”, „mam dość” itp. Owe myśli powodują o wiele większy dyskomfort od samego bólu fizycznego, powodują, że cierpimy mentalnie przedłużając ból. Zdarza się również często efekt ruminacji, czyli wracania do przeszłych zdarzeń i odczuwania przeszłego bólu mentalnego na nowo.


Lekarstwem na tego rodzaju dyskomfort jest uważność i nauka niezakładania przyszłych zdarzeń. Spróbuj nie układać sobie scenariuszy jak będziesz się czuł na danym etapie leczenia, przyjmij perspektywę Tu i Teraz. Panuj nad myślami, które automatycznie wypuszczane są w przyszłość. Kluczem jest systematyczna praca z zauważaniem swoich schematów myślowych.


Szacunek i czułość


Czas leczenia jest wymagający dla Twojego Ciała, dlatego tak ważnym jest objecie jego czułością. Nie denerwuj się na to, że nie możesz wykonać jakiejś czynności, która przed chorobą nie wymagała od Ciebie wysiłku. Pamiętaj, że Twoje ciało każdego dnia podejmuje walkę o Twoje zdrowie, pomóż mu!


Unikaj sytuacji stresowych, zadbaj o odpoczynek i zdrowe jedzenie. Dostosuj aktywność fizyczna do swoich możliwości i pielęgnuj połączenie ze swoim wewnętrznym GPS! Jeśli masz trudności z zaakceptowaniem swojego ciała podczas choroby lub trudno Tobie odpuścić dotychczasowe obowiązki, skontaktuj się z nami – pomożemy

Polityka prywatności

Gdańsk, Norwida 2

Skontaktuj się

Potrzebujesz wsparcia?

stacjaczulosc@gmail.pl

506-647-398

Infolinia czynna

poniedziałek, czwartek i piątek

godzina 10-18